
Τίτλος προγράμματος:
<< Μια παιδική
στα εκατό χρόνια ιστορίας του τόπου μου >>
Η νηπιαγωγός που υλοποίησε το
πρόγραμμα: Τζητηρίδου Ελευθερία
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
-
Η τιμή και μνήμη της
ιστορίας ενός τόπου ,οφείλει να ξεκινά από την παιδική ηλικία , τότε που
το παιδί προσπαθεί να κατανοήσει τον κόσμο που τον περιβάλλει. Θέλοντας να
σηματοδοτήσουμε τις ρίζες μας μέσα από την αναζήτηση του παρελθόντος
,πραγματοποιήσαμε ένα νοερό ταξίδι στην ιστορία της Κατερίνης. Πρόκειται για
ένα σχέδιο εργασίας που αφορά την Τοπική Ιστορία, η οποία παίζει σημαντικό
ρόλο στη διαμόρφωση της διαπολιτισμικής ταυτότητας των παιδιών.
Αφορμηση
- Ο Εορτασμός της
απελευθέρωσης της πόλης μας στις 16 Οκτωβρίου και η επίσκεψη μας στην Αστική
σχολή για να δούμε τα εκθέματα του Μακεδονικού Αγώνα ήταν αρκετά για να
κεντρίσουν το ενδιαφέρον των παιδιών και των εκπαιδευτικών και ν΄ αρχίσει το
ταξίδι μας…
ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ
ØΗ
Γειτονιά μας
ØΗ
τοπική ιστορία
ØΚαταγραφή
κοινωνικών πολιτιστικών χαρακτηριστικών
ØΦυσικό
περιβάλλον
ØΕπαγγέλματα
του χθες
Μεθοδολογία υλοποίησης του προγράμματος
-
Συνεργατική-συμμετοχική μάθηση
, η οποία δίνει την ευκαιρία σε παιδιά με διαφορετικές μαθησιακές ικανότητες
να μαθαίνουν και να βελτιώνονται με την ανάπτυξη της κατανόησης, της φιλίας
και της αλληλεγγύης. Οι μαθητές εμπλέκονται σε διερευνητικές και
συνεργατικές δραστηριότητες.
Πεδία
σύνδεσης με τα προγράμματα σπουδών
των αντίστοιχων γνωστικών αντικειμένων
qΠαιδί
και Μαθηματικά
qΠαιδί
και Δημιουργία Έκφραση
qΠαιδί
και Μελέτη Περιβάλλοντος
qΠαιδί
και Πληροφορική
qΠαιδί
και Γλώσσα
Μαθησιακοί Στόχοι του προγράμματος
ØΝα
γνωρίσουν την ιστορία της γειτονιάς του σχολείου μας και να κατανοήσουν την
εξέλιξη της από το χθες μέχρι σήμερα.
ØΝα
γνωρίσουν την τοπική ιστορία ,τον πολιτισμό του τόπου μας χρησιμοποιώντας
στοιχεία ,όπως μνημεία, ονόματα πλατειών ,οδών και προφορικές μαρτυρίες
κατοίκων.
ØΝα
αντιληφθούν την αλληλεξάρτηση της εξέλιξης του ανθρώπου με το φυσικό
περιβάλλον.
ØΝα
αναπτύξουν συνείδηση και στάσεις απέναντι στην κοινωνική και οικονομική
πραγματικότητα που βιώνουν.
ØΝα
ευαισθητοποιηθούν και να αναπτύξουν θετική στάση απέναντι στο φυσικό
περιβάλλον του τόπου μας.
ØΝα
αντιληφθούν την αξία της ομαδικότητας, της ενεργητικής συμμετοχής και να
αποκτήσουν το αίσθημα της ευθύνης.
ØΝα
αποκτήσουν δεξιότητες χρήσης τεχνολογικών μέσων.
Σύντομη περιγραφή δραστηριοτήτων κατά γνωστικό
αντικείμενο
Μελέτη
Περιβάλλοντος
- Γνωριμία
με τους ήρωες
,Δημήτριο Σβορώνο, Γιωργάκη Ολύμπιο, Παύλο Μελά.
- Επίσκεψη στην
Αστική σχολή με εκθέματα από το Μακεδονικό Αγώνα και τον ήρωα Δημήτριο
Σβορώνο .
- Επισκέψεις
στη γειτονιά του σχολείου και καταγραφή των οδών και καταστημάτων που
την πλαισιώνουν.
- Κατανόηση της
ιστορικής σημασίας των ονομασιών των οδών του σχολείου μας.
- Κατανόηση
της οικονομικής αξίας των κεντρικών οδών της πόλης.
- Κατανόηση
της λειτουργίας του εμπορίου από τον κόσμο των ενηλίκων με τη
δημιουργία της γειτονιάς μας και των καταστημάτων της, μέσα στο
νηπιαγωγείο .(Κοσμηματοπωλείο, Βιβλιοπωλείο, Μπουτίκ, Υποδηματοποιείο,
Αρτοποιείο, Οπτικά, Η.Υ )
- Η πολιτιστική
δράση και εξέλιξη του σχολείου μας από το 1937 έως σήμερα (γυμναστικές
επιδείξεις ,δενδροφύτευση, χορήγηση συσσιτίου σε άπορους μαθητές ).
-
Ευαισθητοποίηση των παιδιών για το σχολικό κήπο (φυτεύουμε λουλούδια και
τα φροντίζουμε).
- Κατανόηση
χωρικών εννοιών και προσανατολισμού δεξιά, αριστερά, μπροστά, πίσω
(παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού-εικόνα του Γιωργάκη Ολύμπιου –άγαλμα
της Ελευθερίας ).
- Επισκέψεις
στα μνημεία της πόλης μας και κατανόηση του συμβολικού χαρακτήρα τους
(Άγαλμα της Ελευθερίας –πλατεία Ελευθερίας, προτομή Γιωργάκη Ολύμπιου,
πάρκο-κανόνια ).
- Παρατηρήσεις
των μνημείων ως προς το υλικό κατασκευής ,τη στάση του σώματος, την
ενδυμασία, την τοποθεσίας , την έκφραση του προσώπου, των
συναισθημάτων και μηνυμάτων που εκπέμπουν.
- Γνωριμία
με νέα υλικά και τα χαρακτηριστικά τους (χαλκό, μάρμαρο, σίδηρο).
- Η εξέλιξη
της πλατείας από το 1937 έως σήμερα.
- Η εξέλιξη
του τρόπου ζωής πριν και μετά την απελευθέρωση (ενδυμασία, τροφή,
επαγγέλματα, σχολείο- μόρφωση, κατοικία ).
- Συγκρίσεις
–σχολιασμοί-κριτικές-συμπεράσματα που αφορούν τοποθεσίες της πόλης που
αναδεικνύουν την ανάπτυξη της πόλης.
- Αίτια
της
κοινωνικοοικονομικής ανάπτυξης της πόλης μας( απελευθέρωση, πρόσφυγες
,αλληλεπίδραση του νέου πληθυσμού με τους ντόπιους).
- Η ιστορική
εξέλιξη του πληθυσμού της πόλης μας και γνωριμία με τις τοπικές φυλές.
- Επίσκεψη
στην Αστική σχολή και παρατήρηση των παραδοσιακών φορεσιών των φυλών της
Κατερίνης (ντόπιοι, Βλάχοι, πόντιοι, Θρακιώτες).
- Ενδυμασίες
φυλών και χαρακτηριστικό της Μακεδονίτικης φορεσιάς-το καπέλο
περικεφαλαία του Μ. Αλεξάνδρου.
- Γνωριμία
με τα επαγγέλματα που χάθηκαν στο πέρασμα του χρόνου ή εξελίχθηκαν
(γανωτής, παγωτατζής, εφημεριδοπώλης, λούστρος, φαναροποιός ).
- Ο Όλυμπος
τα Πιέρια και η ιστορία τους (12 θεοί του Ολύμπου - 9 Πιερίδες
Μούσες).
- Γνωριμία
με το σπορ της ορειβασίας ,τα μυστικά και τον εξοπλισμό της και
επίσκεψη ορειβάτη στο σχολείο μας ( συνεντεύξεις, βίντεο).
- Γνωριμία
με τη χλωρίδα του Νομού μας.
-
Γνωριμία
με συγγραφείς της τοπικής ιστορίας και φυτών του Ολύμπου.
- Γνωριμία
με το ζωγράφο Μονέ και το έργο του.
- Στάσεις
και αξίες για το περιβάλλον του νομού μας, προστασία της χλωρίδας του.
Γλώσσα
Παρουσίαση
πληροφοριών από τα παιδιά στην ολομέλεια του νηπιαγωγείου για την ιστορία της
πόλη μας.
Συνεντεύξεις και
σύνταξη ερωτηματολογίου για τους καταστηματάρχες της γειτονιάς μας.
Εμπλουτισμός
λεξιλογίου με ιστορικούς ήρωες, φυτά, γεωγραφικούς , εμπορικούς όρους, τοπικές
φυλές.
Φωνημική αναγνώριση
και σύνθεση των λέξεων (Κατερίνη-τοπικών ηρώων, ονομάτων των βουνών και φυλών
του νομού μας).
Αντιστοιχίσεις
λέξεων των καταστημάτων ,ηρώων, παραδοσιακών φορεσιών, αγριολούλουδων,
βουνών,12 θεών του Ολύμπου με τις εικόνες τους ( ολική ανάγνωση).
Καταγραφή
συναισθημάτων
της προτομής του Γιωργάκη Ολύμπιου και του Αγάλματος της Ελευθερίας.
Εντοπισμός της
ονομασίας της πόλης μας ( ολική ανάγνωση) στον πολιτικό χάρτη του νομού μας.
Τοποθέτηση καρτών με
παραδοσιακές φορεσιές στα κατάλληλα γεωγραφικά διαμερίσματα του πολιτικού χάρτη
της Ελλάδας.( Θράκη , Μακεδονία, Μ.Ασία-Πόντος).
Σύνθετες
λέξεις με πρώτο συνθετικό τη λέξη
Άγριο
(αγριολούλουδο, αγριοφράουλα,
αγριοτριανταφυλλιά κτλ)
.
Μύθοι αγριολούλουδων-
παπαρούνας, ανεμώνης
Δημιουργία
παραμυθιού με θέμα τα αγριολούλουδα
Τίτλος του παραμυθιού «
Ο ζωγράφος που αγαπούσε τα Αγριολούλουδα »
Γνωριμία με τους
ποιητές Καβάφη και Εγγονόπουλο και τα ποιήματα η πόλις ,
θερμοπύλες ,Μπολίβαρ αντίστοιχα.
Γνωριμία με την
τέχνη της απαγγελίας ποιημάτων
( παρακολούθηση ανάλογα
βίντεο από το You Tube,απαγγελία μαθήτριας ΣΤ΄του 4ου Δημοτικού Σχολείου ).
Μαθηματικά
-
Χρονικές έννοιες(
πριν, μετά, χθες, σήμερα, αύριο)
-
Η Στατιστική στο
νηπιαγωγείο μας- συλλογή ,ταξινόμηση των συνεντεύξεων και ερωτηματολογίων των
παιδιών και δημιουργία ραβδογραμμάτων.κλικεδώ
-
Καταγραφή των
καταστημάτων των 4 οδών της γειτονιάς μας και
διεξαγωγή συμπερασμάτων (Η Μ.
Αλεξάνδρου είναι η κεντρική οδός της πόλης μας –γειτονιάς και η θέση του
καταστήματος αποτελεί οικονομικό κριτήριο για τους εμπόρους).
-
Αναγνώριση και
διάκριση των νομισμάτων και χαρτονομισμάτων του ευρώ.
-
Αναπαράσταση των
καταστημάτων επί των οδών Μ. Αλεξάνδρου και Ανδρούτσου της γειτονιάς μας ,μέσα
στην τάξη του νηπιαγωγείου .Η καταμέτρηση του κέρδους των εμπόρων απέδειξε
περίτρανα , ότι οι καταναλωτές αγόρασαν περισσότερα προϊόντα από τα καταστήματα
της οδού Μ.Αλεξάνδρου
(το κέντρο της πόλης).
-
Απλές πράξεις
πρόσθεσης και αφαίρεσης ( πουλώ και αγοράζω)
-
Μέτρηση και
καταγραφή των περιπτέρων και δένδρων της πλατείας του σήμερα και σύγκριση με τα
αντίστοιχα του χθες.
-
Ταξινομήσεις με τις
φυλές –πρόσφυγες που εγκαταστάθηκαν στην Κατερίνη
-
Ομαδοποιήσεις ,
αντιστοιχήσεις : Καλοκαιρινές –χειμωνιάτικες φορεσιές, καθημερινές-γιορτινές,
ποντιακές -βλάχικες –θρακιώτικες ,αγρολούλουδα-λουλούδια κήπου, αγριολούλουδα
κατά χρώμα, όρος-βουνό –λόφος.
-
Συγκρίσεις με ένα
κριτήριο το ύψος, ψηλότερο –χαμηλότερο.
-
Σειροθέτηση από το ψηλότερο στο χαμηλότερο και αντίστροφα.
Δημιουργία
Έκφραση
Παιχνίδια
ρόλων-Δραματοποίηση της συμπλοκής του Παύλου Μελά και
η απελευθέρωση της
Κατερίνης από το Δημήτριο Σβορώνο.
Ψυχοκινητικά
παιχνίδια με το άγαλμα της Ελευθερίας , του Γ. Ολύμπου και αναπαράστασή τους.
Κινητικό παιχνίδι –ορειβασία
στον Όλυμπο και στη ψηλότερη κορυφή του Μύτικα.
Αναπαράσταση των
γυμναστικών επιδείξεων του 4ου νηπιαγωγείου όπως
διοργανώθηκαν στο παρελθόν.
Κολλάζ με παλιές και
νέες φωτογραφίες από εκδηλώσεις του σχολείου.
Παζ, ενσηνώματα με
τα μνημεία της πόλης μας (άγαλμα της Ελευθερίας, Γ. Ολύμπιος ).
Ζωγραφίζουμε τον
προαύλιο χώρο του σχολείου μας , έξω στην αυλή.
Κολλάζ , ζωγραφική
με τέμπερες για τον Όλυμπο, τα αγριολούλουδα και τους 12 θεούς του Ολύμπου.
Κατασκευή φεσιού ,
παραδοσιακής ποδιάς και χαλιού( αργαλειός).
Δημιουργία
σελιδοδεικτών με αγριολούλουδα.
Τραγούδια , η πόλη (
Χάχανα λάχανα) και η γειτονιά ( Χατζιδάκις

Το βιβλίο με το υλικό του προγράμματος που δόθηκε
παιδιά |

Το μπλουζάκι που φόρεσαν τα παιδιά στην παρουσίαση
του προγράμματος στο τέλος της σχολικής χρονιάς. |
- Δείτε τα βίντεο με την απαγγελία από τα παιδιά της
''πόλις '' του Καβάφη, το'' Μπολοβάρ '' του Εγγονόπουλου και τη
διήγηση της ιστορίας της πόλης μας από την Άλκηστη. Κλικ πάνω στις
φωτογραφίες.
Αξιολογηση
- Η
αξιολόγηση του σχεδίου εργασίας μας είχε περιγραφικό χαρακτήρα ,ήταν
διαμορφωτική και πραγματοποιήθηκε διαδοχικά στην αρχή ,κατά την
διάρκεια και στο τέλος του προγράμματος.
- Στην
αρχή του προγράμματος καταγράψαμε τις προϋπάρχουσες γνώσεις των παιδιών,
καθώς και τι ήθελαν να μάθουν για την ιστορία και το περιβάλλον του
τόπου τους , με τη μορφή ιστογράμματος.
- Η
διαμορφωτική αξιολόγηση αποτελείτο από τις δραστηριότητες που
οργανώσαμε και πραγματοποιήσαμε για την επίτευξη των στόχων που θέσαμε.
Η καταγραφή των ιδεών, η παρατήρηση και αξιοποίηση των πληροφοριών που
συλλέξαμε ,ανατροφοδότησαν το πρόγραμμα μας και το εξέλιξαν με βάση το
ενδιαφέρον και τις ανάγκες των παιδιών.
- Στο
τέλος , η ολομέλεια των παιδιών μαζί με τη νηπιαγωγό αποτίμησαν τις
γνώσεις ,τις στάσεις , τις ικανότητες που απόκτησαν μέσα από τη
συμμετοχή τους στο πρόγραμμα. Δημιούργησαν αναμνηστικό βιβλίο του τόπου
τους, με όλο το υλικό που παράχθηκε κατά τη διάρκεια του προγράμματος.
- Η
νηπιαγωγός αξιολόγησε την καταλληλότητα της διδακτικής στρατηγικής που
ακολούθησε , τον τρόπο που λειτούργησαν οι ομάδες , το αποτέλεσμα και
τέλος αν η επίτευξη των γνωστικών και μη στόχων ήταν επιτυχής.
- Η
παρουσίαση του προγράμματος άρχισε με εκδήλωση για τα 100 χρόνια
ελεύθερης πόλης ,με έκθεση των εικαστικών δημιουργίων των παιδιών και
έκλεισε μ΄ ένα θεατρικό δρώμενο που γράφτηκε μέσα από το ταξίδι στο
παρελθόν, στην ιστορία και στις ομορφιές του τόπου μας. Ένα σύντομο
πέρασμα από το χθες στο σήμερα, καταγράφοντας όλες τις
κοινωνικοπολιτισμικές αλλαγές που συναντήσαμε.
συμπερασματα
- Με την τελική
παρουσίαση του προγράμματος ,αλλά και μέσα από όλες τις δραστηριότητες
και εκδηλώσεις που πραγματοποιήσαμε ,τα παιδιά απόκτησαν βασικές
γνώσεις και εμπειρίες για την ιστορία και το περιβάλλον του τόπου τους .
Διαμόρφωσαν νέες συμπεριφορές για το περιβάλλον σε ατομικό και
κοινωνικό επίπεδο. Αυξήθηκε η αυτοπεποίθηση τους , έμαθαν να διεξάγουν
έρευνα και να διατυπώνουν συμπεράσματα.
- Οι εκπαιδευτικοί
γνωρίσαμε καλύτερα τα παιδιά ,τα ενδιαφέροντά τους, πώς εξελίσσονται,
πώς μαθαίνουν και βελτιώσαμε το σχεδιασμό του προγράμματος και την
εκπαιδευτική μας ικανότητα.
- Οι γονείς
ενημερώθηκαν ,συμμετείχαν στην εκπαιδευτική διαδικασία (συμπλήρωση
ερωτηματολογίων ,τη συλλογή υλικού ,συνοδεία στις
επισκέψεις ) και
παρακολούθησαν εκδηλώσεις που διοργανώθηκαν για το πρόγραμμα.
ΠΙΣΩ