Μετά τη γνωριμία με το φαινόμενο του ουράνιου τόξου ,το οποίο δημιουργήσαμε με το γνωστό απλό πείραμα όπου το λευκό φως του φακού πέφτει πάνω σ΄ ένα cd και αναλύεται στα χρώματα της ίριδας , τα παιδιά εντυπωσιάστηκαν .Έτσι ξεκίνησε η γιορτή των χρωμάτων στο νηπιαγωγείο μας. Πρώτα αναρωτηθήκαμε που υπάρχουν τα χρώματα στη ζωή του ανθρώπου , αν είναι σημαντικά , πως θα ήταν η ζωή μας χωρίς αυτά, τι συναισθήματα μας δημιουργούν . Για να βρούμε τις απαντήσεις μας βοήθησε η αφήγηση των παραμυθιών , « Παραμύθι με τα χρώματα» του συγγραφέα Κυριτσόπουλου Αλέξη ,εκδόσεις κέδρος και «ο μάγος των επτά χρωμάτων» .Και τα δύο παραμύθια μιλούν για το ουράνιο τόξο που χαρίζει στη γη τα χρώματα .Όμως για διαφορετικό λόγο σε κάθε παραμύθι χάνονται τα χρώματα και η ζωή των ανθρώπων αλλάζει δραματικά. Ο κόσμος έχασε τα χρώματα και μαζί έχασε τη χαρά του .Οι ήρωες των παραμυθιών δεν μπορούν να το δεχτούν και αποφασίσουν να δράσουν. Τα χρώματα επηρεάζουν τη ζωή του ανθρώπου και τον συντροφεύουν σε κάθε συναισθηματική του κατάσταση .
Την επιστροφή των χρωμάτων στον κόσμο μας ,αποφασίσαμε να το γιορτάσουμε .Δημιουργήσαμε το ιστόγραμμα των χρωμάτων πρώτα με τα βασικά χρώματα και στη συνέχεια το εμπλουτίσαμε.
Παιδική γιορτή χωρίς μπαλόνια δε γίνεται. Γι ΄αυτό παρουσίασα στα παιδιά τέσσερα μπαλόνια με διαφορετικά χρώματα. Πάνω σ΄αυτά ανεβήκαμε νοερά και κοιτάξαμε τον κόσμο από ψηλά .Διατυπώσαμε τι είδαμε και μας άρεσε πολύ. Ποιοί όμως ήταν οι επιβάτες σε κάθε μπαλόνι; Η επιλογή έγινε με τον εξής απλό τρόπο. Σ΄ ένα άσπρο χαρτί Α3 χρωμάτισα τα χρώματα των μπαλονιών και ζήτησα από τα παιδιά να γράψουν το όνομά τους όπως μπορούν κάτω από το χρώμα της επιλογής τους. Στη συνέχεια έδωσα καρτέλες με τα ονόματά τους και με βάση την προτίμησή τους τοποθέτησαν τα ονόματα στο κατάλληλο μπαλόνι. Έτσι δημιουργήσαμε τις ομάδες δραστηριοτήτων των παιδιών , μάθαμε τα χρώματα και οδηγηθήκαμε όπως πάντα σε παιχνίδια μαθηματικών (μέτρηση ,σύγκριση, στατιστική).
Σε μια γιορτή στολίζουμε με σημαιούλες το χώρο , εμείς παίξαμε με τις σημαίες των κρατών που γνωρίσαμε κατά τη διαθεματική προσέγγιση της 28ης Οκτωβρίου-Ειρήνη των λαών. Κάθε χρώμα έχει και το συμβολισμό του και κάθε κράτος επιλέγει ποιο χρώμα τον προσδιορίζει. Η Ελλάδα έχει επιλέξει τα χρώματα ,άσπρο και γαλάζιο να συνθέσουν τη σημαία της. Το άσπρο συμβολίζει την αγνότητα των σκοπών του ελληνικού λαού και το γαλάζιο τη θάλασσα και τον ουρανό. Τα χρώματα της Γερμανίας συμβολίζουν την ενότητα και την Ελευθερία του λαού. Τα παιδιά κατηγοριοποίησαν τις σημαίες σύμφωνα με τα βασικά χρώματα ( κόκκινο, μπλε, κίτρινο).
Στη γιορτή μας ήρθαν τα πουλιά της Ειρήνης, Περιστέρι και Γερανός χρωματισμένα μ’ όλα τα χρώματα .Μέσα στην Ειρήνη κατοικούν όλα τα χρώματα. Τα παιδιά επέλεξαν ένα πουλί της Ειρήνης και πέταξαν με τη μουσική για να βάψουν με το χρώμα τους τα αντικείμενα του νηπιαγωγείου και αργότερα να χρωματίσουν τον κόσμο. Στο σταμάτημα της μουσικής σχημάτισαν ζευγάρια με τα παιδιά που είχαν κάρτες με το ίδιο χρώμα. Νύχτωσε και τα πουλιά επέστρεψαν στις χρωματιστές φωλιές τους. Τα παιδιά ομαδοποίησαν τα πουλιά σύμφωνα με τα χρώματά τους σε δύο κατηγορίες: βασικά χρώματα και συμπληρωματικά.
Ετοιμάσαμε το εστιατόριο των χρωμάτων .Το τραπέζι διακοσμήθηκε ,τοποθετήθηκαν τα σερβίτσια και περιμέναμε τους πελάτες. Το μενού ήταν οι κάρτες με τα χρώματα. Οι πελάτες επέλεξαν το χρώμα της τροφής που ήθελαν στο γεύμα τους .Το γκαρσόν έδωσε τις παραγγελίες στο σεφ (Νηπιαγωγό) και σερβίρισε τα φρούτα . Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν και όπως καταλαβαίνετε το εστιατόριο έγινε διάσημο.
Με τα χρώματα εκφράζονται οι ζωγράφοι και διεγείρουν τα συναισθήματα των ανθρώπων. Παρουσίασα τρεις πίνακες του Νταλί, του Βαν Γκογκ και του Ματίς όπου επικρατούν τα τρία βασικά χρώματα. Τα παιδιά παρατήρησαν τους πίνακες ,προσπάθησαν να μπουν μέσα και να αλλάξουν αυτό που ήθελαν, έδωσαν τίτλους, διατύπωσαν τις παρατηρήσεις τους σχετικά με τα αντικείμενα και τις χρωματικές επιλογές του ζωγράφου. Ψήφισαν το δημοφιλέστερο.
Επικεντρωθήκαμε πρώτα στα βασικά χρώματα και στη συνέχεια ανακαλύψαμε με τις μείξεις τους τα συμπληρωματικά.
Κόκκινο
σαν το μήλο Κίτρινο σαν τον ήλιο Μπλε σαν τη θάλασσα είναι τα βασικά χρώματα παιδιά. |
Γνωρίσαμε τα θερμά και ψυχρά χρώματα μέσα από την παρατήρηση έργων διάσημων ζωγράφων όπως, Βαν Γκογκ, Καντίνσκι, Ματίς, Ντελονέ .Στη συνέχεια δημιουργήθηκαν πίνακες με θερμά και ψυχρά χρώματα.