Η ιστορία του φετινού παρουσιολογίου στο νηπιαγωγείο μας και δείγματα δραστηριοτήτων για την αναγνώριση και εκμάθηση των ονομάτων των παιδιών.
Ένα πρωτότυπο Παρουσιολόγιο
Η Μάγια η μέλισσα μασκότ του νηπιαγωγείου μας για το σχολικό έτος 2014-2015, επιθυμεί μαζί με τη νηπιαγωγό να μάθει τα ονόματα των παιδιών και να διακρίνει το αρχικό τους. Παρουσιάζει στα παιδιά ένα Φθινοπωρινό δένδρο που έχει μία ιδιαιτερότητα. Είναι κατοικία των μελισσών, φίλων της Μάγιας που θέλουν τα παιδιά να παραμείνουν στο νηπιαγωγείο. Το δένδρο είναι φυλλοβόλο και δεν πρέπει να πέσουν τα φύλλα του. Πώς θα γίνει αυτό; Το μυστικό το γνωρίζει η Μάγια η μέλισσα . Προτού το αποκαλύψει,, ζητά από τα παιδιά να προτείνουν ιδέες και λύσεις στο πρόβλημα. «Να φωνάξουμε τη νεράιδα του δάσους, να το δώσουμε νερό, να κάνουμε μαγικά...δείγματα των απαντήσεων». Η αγάπη των παιδιών που θα εκφράζεται με τη συχνή παρουσία τους στο νηπιαγωγείο είναι η απάντηση. Τα φύλλα του δένδρου θα ξεπεράσουν το κιτρίνισμα, και το Χειμώνα , γιατί τα παιδιά θα τα ταΐζουν με το όνομά τους. Θα τοποθετούν την κάρτα με το όνομα ,πάνω στα φύλλα με τη φίλη μέλισσα τους κάθε φορά που θα έρχονται στο σχολείο. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν και θέλησαν να αρχίσει η επιχείρηση «τάισμα και διάσωση».
Η νηπιαγωγός προσέφερε στα παιδιά ένα προσωπικό δώρο, το χάρτινο νηπιαγωγείο (παραλλαγή μιας ιδέας που βρήκα στο internet,συγνώμη δε μπόρεσα να βρω ξανά το site) που ανοίγοντας την πόρτα του ,υποδέχεται το νέο μαθητή. Τα παιδιά πήραν μία καραμέλα και παρατήρησαν το όνομά τους γραμμένο με κεφαλαία γράμματα. Σοφές Κουκουβάγιες είχαν γράψει το αρχικό του ονόματος κάθε παιδιού πάνω στο σώμα τους. Τα παιδιά καλέστηκαν να επιλέξουν την κουκουβάγια με το αρχικό του ονόματός τους , για να την κολλήσουν στο εσωτερικό της κάρτας του νηπιαγωγείου.
Στη συνέχεια συμβουλευόμενα την κάρτα –νηπιαγωγείο ,διέκριναν στη ρίζα του δένδρου-παρουσιολογίου τα ονόματά τους. Τα παιδιά ένα ένα βρήκαν την κάρτα με το όνομά τους και τις τοποθέτησαν στα φύλλα που διάλεξαν να φροντίζουν στο εξής, για να μην κιτρινίσουν και πέσουν κάτω .Τη διαδικασία αυτή την πραγματοποιούν τα νήπια κάθε πρωί και παίρνουμε παρουσίες.
Μια Φθινοπωρινή βροχερή μέρα διαβάσαμε το παραμύθι το «σύννεφο που έβαλε τα κλάματα». Δύο δραστηριότητες δημιουργήθηκαν για την εκμάθηση του αρχικού του ονόματός μας με αφορμή το σύννεφο.
Έβρεξε στο νηπιαγωγείο μας και μάλιστα μεγάλες σταγόνες πλημμύρισαν την παρεούλα μας.. Πάνω στις σταγόνες ήταν γραμμένα τα αρχικά των ονομάτων των παιδιών .Καλέστηκαν να βρουν την κατάλληλη σταγόνα και στη συνέχεια αφού κατασκεύασαν ένα καπελάκι που φόρεσαν στο κεφάλι, άρχισε το παιχνίδι. Ο κύκλος του νερού ,όπου οι σταγόνες νερού–παιδιά ξεκίνησαν το ταξίδι τους με μουσική υπόκρουση, μέχρι που το σύννεφο που δημιουργήθηκε από την εξάτμιση του νερού βάραινε .Οι σταγόνες έπεσαν σε διαφορετικά μέρη ,όπως θάλασσα, λίμνη, ποτάμι..Οι περισσότερες έπεσαν στη λίμνη, επιλέγοντας να είναι ήσυχες σταγόνες.
Η δεύτερη δραστηριότητα είχε την ίδια φιλοσοφία αλλά χωρίς κίνηση ,για να δοθεί αφενός έμφαση στην παρατήρηση της γραφής των γραμμάτων των ονομάτων και αφετέρου να καταγράψουν τα παιδιά τις προτιμήσεις και να οδηγηθούν σε συμπεράσματα με τις επιλογές τους. Ένα σύννεφο με μικρές σταγόνες επισκέφτηκε την ολομέλεια των παιδιών .Κάθε παιδί πήρε τη σταγόνα του και την τοποθέτησε στην εικόνα που θα ήθελε να πέσει. Στο τέλος καταγράψαμε που έπεσαν οι περισσότερες ,που οι λιγότερες και σχολιάστηκαν τα αποτελέσματα ,προσπαθώντας να αιτιολογήσουν την επιλογή τους.
Σύννεφα μαζεύτηκαν στο νηπιαγωγείο καθώς οι μέρες ήταν συννεφιασμένες και συζητήσαμε για το Φθινόπωρο. Τα παιδιά τοποθέτησαν τις σταγόνες με το αρχικό του ονόματός στο σύννεφο που είχε γραμμένο πάνω του το αντίστοιχο γράμμα. Μετρήσαμε και καταγράψαμε τα αποτελέσματα τα οποία και σχολιάσαμε.
Ένα σύννεφο έριξε καρεκλοπόδαρα-καπάκια. Τα παιδιά αφού έπαιξαν μουσική χτυπώντας όσο ρυθμικά μπορούσαν τα καπάκια, προσπάθησαν να γράψουν το αρχικό του ονόματός τους .Στη συνέχεια τα τοποθέτησαν στη σωστή θέση πάνω σ΄ ένα χαρτόνι με τα αρχικά των ονομάτων τους. Μία δραστηριότητα που μας μύησε στην έννοια της στατιστικής και του ραβδογράμματος.
Η Μάγια η μέλισσα ταξίδεψε το όνομά μας και στη συνέχεια το χρωματίσαμε.