- Καλωσόρισες 2014
ένας νέος χρόνος γεμάτος προσδοκίες ,ελπίδες ,όνειρα. Ας ευχηθούμε να
πραγματοποιηθούν όλα όσα χρειαζόμαστε για να ζούμε με αξιοπρέπεια , αγάπη,
σύνεση και γενναιοδωρία.
- Ο Χρόνος είναι μια αφηρημένη
έννοια αρκετά δύσκολη για τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας. Μέσα από
παραμύθια ,εικόνες, βίντεο και παιχνίδια καταφέρνουμε να ταξιδέψουμε και να
τον προσεγγίσουμε με ευχάριστο τρόπο.
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ
- Διαβάσαμε από το βιβλίο της
συγγραφέα Λότη Πέτριβιτς-Ανδρουτσοπούλου "Τα
παιδιά του Χειμώνα" τις
σκανταλιές του Γενάρη. Τα παιδιά κατανόησαν τα βασικά χαρακτηριστικά του
μήνα μέσα από την καταπληκτική περιγραφή των ζαβολιών του και γνώρισαν τον
παππού του το Χρόνο. Εμπεδώθηκαν προηγούμενες γνώσεις , όπως η παροιμία
"Του Γενάρη το φεγγάρι
λάμπει σαν μαργαριτάρι"
αλλά και ο μύθος για τις Αλκυονίδες ημέρες ,αφού γίνεται λόγος στο βιβλίο με
παιχνιδιάρικο τρόπο.
- Διαβάσαμε το παραδοσιακό
παραμύθι "Η κυρά-Καλή και οι
Δώδεκα Μήνες". Το παραμύθι μέσα
από τον καλό λόγο της κυρά-καλής ,μας μαθαίνει τα θετικά χαρακτηριστικά των
μηνών και τα αρνητικά από το λόγο της κυρά-Κακής. Τα παιδιά ζωγράφισαν τις
σκηνές του παραμυθιού που ήθελαν να ζωντανέψουν. Η σκηνή που η Κυρά-Καλή
έζησε μαζί με τα παιδιά της με όλα τ' αγαθά ,είχε τους περισσότερους
θαυμαστές. Ακολούθησαν ο χρόνος με τους μήνες που έδωσαν στην Κυρά-Καλή
καταφύγιο και το σάκο με τα χρυσά νομίσματα.
Τα παιδιά αγνόησαν την κακιά γειτόνισσα και συμπέραναν πως ο καλός ο λόγος πάντα
καρποφορεί και ανταμείβεται
- Από το παραμύθι "ο παππούς ο
χρόνος "του συγγραφέα Ηλιόπουλο Ηλία ,παρουσιάστηκε στα παιδιά ο
Χρόνος με τα παιδιά και τα εγγόνια του. Οι υπέροχες φωτογραφίες εντυπωσίασαν
τα παιδιά και η συζήτηση απέκτησε ενδιαφέρον. Ο παππούς -ο Χρόνος χαρίζει
αγάπη προς όλους ,αλλά εισπράττει επίσης αγάπη και σεβασμό. Κάθε εποχή και
μήνας κουβαλάει μαζί του και κάτι καλό που το δίνει σ' όλη τη γη και τα
πλάσματά της. Έτσι η γη συντηρείται και ζει εκατομμύρια χρόνια..
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
- Δημιουργήσαμε ένα
ιστόγραμμα με το χρόνο ,τις εποχές και τους μήνες , χρησιμοποιώντας τις
εικόνες του παραπάνω παραμυθιού που διαβάσαμε. Τα παιδιά αφού πρώτα
αναγνώρισαν το μήνα που γεννήθηκαν και τα χαρακτηριστικά τους , στον πίνακα
αναφοράς που συνθέσαμε, στη συνέχεια έγραψαν πάνω στο ιστόγραμμα και κάτω
από τον αντίστοιχο μήνα ,το όνομά τους. Αποφασίσαμε να τον κρατήσουμε
αναρτημένο στον πίνακα του νηπιαγωγείου ,ως πίνακα γενεθλίων των παιδιών.
- Μάθαμε πως εξήγησαν οι
αρχαίοι Έλληνες τη δημιουργία των τεσσάρων εποχών , με το μύθο της
Περσεφόνης .Τα παιδιά παρακολούθησαν το μύθο από το You
Tube τον οποίο ζωγράφισε μία ομάδα ,δημιουργώντας το δικό μας ομαδικό
παραμύθι.
- Όμως πως πραγματικά
δημιουργούνται οι τέσσερις εποχές; Την απάντηση έδωσε ένα κατάλληλο
βίντεο από το You Tube που εξηγεί τα αίτια
της δημιουργίας τους. Στη συνέχεια παίξαμε την κίνηση της γης γύρω από τον
ήλιο και σημειώσαμε τις εποχές στις κατάλληλες θέσεις.
- Ακούγοντας τις τέσσερις εποχές
του Βιβάλντι είδαμε στον βιντεοπροβολέα
τις τέσσερις εποχές του Τσαρούχη.
Τα παιδιά διέκριναν την
κάθε εποχή που ζωγράφισε ο καλλιτέχνης.
Σχολιάσαμε την προσωποποίηση των εποχών καθώς και τα χαρακτηριστικά που
έβαλε ο ζωγράφος. Τέλος συνέθεσαν στο υπολογιστή τον πίνακα του Τσαρούχη
( παιχνίδι που ετοίμασε σε PowerPoint η
νηπιαγωγός).
- Παρατηρήσαμε εικόνες με
χαρακτηριστικά της κάθε εποχής.
- Διακρίναμε στη συνέχεια αυτές
που δεν ταιριάζουν με την αντίστοιχη εποχή.
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
- Τα παιδιά γνωρίζοντας την κ.
στατιστική (από τον καιρό που τον παρακολουθούμε καθημερινά και στο τέλος
του μήνα βγάζουμε τα συμπεράσματά μας) την χρησιμοποίησαν για να μάθουν
πληροφορίες σχετικά με το μήνα που γεννήθηκαν. Σ΄ ένα πίνακα με τους
μήνες του παραμυθιού ,τα παιδιά κόλλησαν ένα χαρτάκι κάτω από το μήνα
που γεννήθηκαν. Το γράφημα ήταν έτοιμο για να διεξάγουμε τα
συμπεράσματά μας. Διαβάσαμε τα ραβδογράμματα που σχηματίστηκαν και
διαπιστώσαμε ότι: τα περισσότερα παιδιά γεννήθηκαν το Δεκέμβριο ,τα λιγότερα
Ιανουάριο, Φεβρουάριο, Απρίλιο και κανένας το Μάρτιο και Ιούνιο.
- Τοποθετήσαμε τις εποχές με τη
σειρά εμφάνιση τους
(διαδοχή των εποχών) και τις διαβάσαμε. Δημιουργήσαμε ένα δικό μας τραγούδι
για να θυμόμαστε πάντα τη διαδοχή τους.
Φθινόπωρο ,Χειμώνας,Άνοιξη ,Καλοκαίρι,όλες τις εποχές αγαπώ εγώ.
- Αντιστοιχήσαμε τις εποχές με τα
ονόματά τους.
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΕΚΦΡΑΣΗ
ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ
- Δραματοποιήσαμε το παραμύθι "Ο
παππούς ο χρόνος". Τα παιδιά πρώτα κατασκεύασαν τα καπέλα με το μήνα της
επιλογής τους και όχι με το μήνα που γεννήθηκαν. Στη συνέχεια επηρεασμένα
από το παραμύθι δημιούργησαν το χαρακτηριστικό του κάθε μήνα και το κόλλησαν
πάνω στο στεφάνι τους. Ο παππούς έστρωσε το γιορτινό τραπέζι και υποδέχτηκε
με αγάπη τα παιδιά και τα εγγόνια του. Κάθε ένα παιδί έλεγε ένα θετικό
στοιχείο του μήνα που διάλεξε. Τέλος ενώσαμε και το παραδοσιακό παραμύθι " Η
κυρά-Καλή" που ήρθε στο τραπέζι μας και τη φιλέψαμε με πολλά αγαθά και
αγάπη.
- Μία ομάδα παιδιών ζωγράφισε πίνακα
με τις τέσσερις εποχές.
- Ατομικά τα παιδιά δημιούργησαν
το δικό τους πίνακα ζωγραφικής με τα τέσσερα δένδρα που αντιπροσωπεύουν τις
εποχές.
- Δημιουργήσαμε ατομικά
καπέλα για τις εποχές και τους μήνες.