ΓΛΩΣΣΑ- ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
- Καλοδεχούμενος ο Μάρτης με τις ζαβολιές
του. Διαβάσαμε ...
-
το βιβλίο «Τα Παιδιά της Άνοιξης», της συγγραφέα Λότη Πέτροβιτς
-Ανδρουτσοπούλου ,ο Μάρτης, ο Απρίλης, και ο Μάης, όμοια σαν τα παιδιά των
ανθρώπων, αντιμετωπίζουν καθένα τα δικά του προβλήματα, τις δικές του
δυσκολίες, χωρίς να παύουν να παίζουν και να γελούν, αλλά και χωρίς να
παραλείπουν να μας θυμίζουν, με πρωτότυπο τρόπο, όσα γνωρίζουμε από την
παράδοση για τους ανοιξιάτικους μήνες. Εμείς διαβάσαμε αρχικά το Μάρτη και
τις ζαβολιές του. Η μητέρα του είναι η Άνοιξη και ο πατέρας του το Κρύο.
Δυστυχώς χώρισαν οι γονείς του και ο Μάρτης ,πότε πήγαινε να μείνει με τον
πατέρα του το κρύο και πότε επέστρεφε στην αγκαλιά της μητέρας του
Άνοιξη, για να παίξει στο γρασίδι .Έτσι εξηγήσαμε τον άστατο καιρό του Μάρτη
και τη διάθεση του, τη συμπεριφορά του, τα συναισθήματά του και τις πράξεις
του. Γνωρίσαμε τις γιορτές που μας φέρνει και τις αλλαγές της φύσης που
περιγράφεται στην ιστορία και αυτές που παρατηρήσαμε εμείς. Τα παιδιά
ζωγράφισαν εικόνες από την ιστορία του Μάρτη.
- Αναφέραμε και ερμηνεύσαμε τις
παροιμίες του Μάρτη και τις συγκρίναμε με τα στοιχεία που μας έδωσε η
ιστορία της συγγραφέα Λότη Πέτροβιτς. Η τρίτη παροιμία ήταν δημοφιλέστερη
και την έμαθαν αμέσως .Καθημερινά σημειώνοντας τον καιρό στο ημερολόγιο μας,
ο μετεωρολόγος της τάξης, μας ενημέρωνε με ποιο γονέα ήταν ο Μάρτης.
- "Το Μάρτη ξύλα φύλαγε, μην κάψεις τα
παλούκια"
- "Μάρτης ,γδάρτης και κακός παλουκοκαύτης"
- "Μάρτης είναι ,χάδια κάνει ,πότε κλαίει
,πότε γελάει".
- Απαγγείλαμε τις τέσσερις πρώτες στροφές
από το ποίημα της Άνοιξης του Πιέτρο Μεταστάζιο σε μετάφραση του Διονύσιου
Σολωμού, αφού αυτό το διάστημα στο νηπιαγωγείο μας ,γνωρίζουμε έργα του
Σολωμού. Ερμηνεύσαμε τις άγνωστες λέξεις, περιγράψαμε τις εικόνες του, τους
ήχους, τα αρώματα και φυσικά σε ποια εικόνα θα θέλαμε να είμαστε παρόντες.
Άνοιξη
Απ’ την άνοιξι, που
εγύρισε,
ουρανός και γης
ευφράνθη,
με το χόρτο και με
τ’ άνθι
παίζει ο ζέφυρος
τερπνά.
………………………………………………………
Και το χόρτο
πρασινίζει,
μόν’ ‘ς εμένα δε
γυρίζει
της καρδιάς η
σιγαλιά.
Ήλιου ακτίνα
καθαρώτατη
του βουνού τα
χιόνια λυώνει,
που το νέο του
ξεφυτρώνει
πράσιν’ έντυμα
λαμπρό.
Το σιγό το κυματάκι
εις τες άκρες του
φλοισβίζει,
και το
ανθοδροσοστολίζει
με τ’ ακοίμητα
νερά.
..............................................................
Πιέτρο Μεταστάζιο
(μετάφραση Διονύσιος Σολωμός)
-
Ο Ζέφυρος που
αναφέρεται στην πρώτη στροφή του προαναφερθέντος ποιήματος, αποτέλεσε αφορμή
για να παρατηρήσουμε διάσημους πίνακες, διαφορετικών εποχών, με θέμα την
Άνοιξη. Κάθε ζωγράφος αποδίδει με το δικό του τρόπο χαρακτηριστικά της
εποχής. Παρουσιάστηκε στα παιδιά με το βιντεοπροβολέα πρώτα ο πίνακας του
Μποτιτσέλι ΄" η αλληγορία της Άνοιξης" όπου προσπάθησαν να εντοπίσουν τα
πρόσωπα του έργου. Νεράιδες, θεοί, άνοιξη, κοπέλες...ήταν οι πρώτες
απαντήσεις των παιδιών. Αρκετά παιδιά μπέρδεψαν την Αφροδίτη με την Άνοιξη,
αφού η πρώτη κατείχε την κεντρική θέση στον πίνακα.
Βέβαια αρκετά
ήταν και εκείνα που κατάλαβαν ποιο πρόσωπο αντιπροσώπευε την Άνοιξη ,προσέχοντας τα
χαρακτηριστικά που έδινε ο ζωγράφος. Είδαν το
Ζέφυρο να κυνηγά τη νύμφη
Χλωρίδα ,που βρίσκεται δίπλα στη θεά των λουλουδιών Φλώρα. Ο Μποτιτσέλι
συμπεράναμε, προσωποποίησε την Άνοιξη .Όλοι οι ζωγράφοι παρουσιάζουν με
πρόσωπο την Άνοιξη;
-
Η ερώτηση αυτή
μας παρέπεμψε να γνωρίσουμε και άλλα ξακουστά έργα γνωστών ζωγράφων
όπου άλλοι προσωποποιούν την εποχή και άλλοι την αποδίδουν με τοπία
της φύσης. Ο Μποτιτσέλι, ο Αρτσιμπόλντο, ο Τσαρούχης
την παρομοιάζουν με
πρόσωπο , ενώ ο Βαν Γκογκ , ο Μονέ ,Φρεντερίκ Γουόλκερ, ο Μίλε,
ζωγραφίζουν τις αλλαγές που παρατηρούν στη φύση.
Αρτσιμπόλντο |
Τσαρούχης |
Walker |
|
Millais |
Βαν Γκογκ |
Βαν
Γκογκ |
Μονέ |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
- Απομονώσαμε από τον πίνακα του Βίνσεντ
Βαν Γκογκ "αμυγδαλιά" κλαδιά με άνθη και τα προβάλλαμε στην ολομέλεια. Τα
παιδιά μέτρησαν τα άνθη που είχαν τα κλαδιά της αμυγδαλιάς και στη συνέχεια βρήκαν τον κατάλληλο αριθμό. Μετά δόθηκε σε φύλλο εργασίας.
- Ο ερχομός της Άνοιξης δημιούργησε μέσα
στην τάξη μας μία μικρή γκαλερί ,με έργα που συνέθεσαν τα παιδιά την εποχή
του Φθινοπώρου και του Χειμώνα. Οι συλλέκτες αγοράζουν τα έργα και τα
πληρώνουν με μάρκες -
τους μαρκαδόρους. Τραβούν την αριθμητική κάρτα που
αντιστοιχεί στο έργο που θέλουν να αποκτήσουν , αναγνωρίζουν τον αριθμό και
πληρώνουν με τόσους μαρκαδόρους -μάρκες. Στο νηπιαγωγείο πάντα δημιουργούμε
καταστάσεις που μας οδηγούν με παιγνιώδη μορφή στους εκπαιδευτικούς στόχους
που θέτουμε.
-
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
- Τα παιδιά επηρεασμένα από τους πίνακες
ζωγραφικής που τους παρουσιάστηκαν , δημιούργησαν έναν ιδιαίτερο πίνακα με
προσωποποίηση της Άνοιξης ,μιμούμενοι τον Αρτσιμπόλντο και
άλλους συμβατούς με την
ανθισμένη
φύση.
ΠΙΣΩ