![]() |
ΓΛΩΣΣΑ- ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Άνοιξη
Απ’ την άνοιξι, που εγύρισε,
ουρανός και γης ευφράνθη,
με το χόρτο και με τ’ άνθι
παίζει ο ζέφυρος τερπνά.
………………………………………………………
Και το χόρτο πρασινίζει,
μόν’ ‘ς εμένα δε γυρίζει
της καρδιάς η σιγαλιά.
Ήλιου ακτίνα καθαρώτατη
του βουνού τα χιόνια λυώνει,
που το νέο του ξεφυτρώνει
πράσιν’ έντυμα λαμπρό.
Το σιγό το κυματάκι
εις τες άκρες του φλοισβίζει,
και το ανθοδροσοστολίζει
με τ’ ακοίμητα νερά.
..............................................................
Πιέτρο Μεταστάζιο (μετάφραση Διονύσιος Σολωμός)
Ο Ζέφυρος που αναφέρεται στην πρώτη στροφή του προαναφερθέντος ποιήματος, αποτέλεσε αφορμή για να παρατηρήσουμε διάσημους πίνακες, διαφορετικών εποχών, με θέμα την Άνοιξη. Κάθε ζωγράφος αποδίδει με το δικό του τρόπο χαρακτηριστικά της εποχής. Παρουσιάστηκε στα παιδιά με το βιντεοπροβολέα πρώτα ο πίνακας του Μποτιτσέλι ΄" η αλληγορία της Άνοιξης" όπου προσπάθησαν να εντοπίσουν τα πρόσωπα του έργου. Νεράιδες, θεοί, άνοιξη, κοπέλες...ήταν οι πρώτες απαντήσεις των παιδιών. Αρκετά παιδιά μπέρδεψαν την Αφροδίτη με την Άνοιξη, αφού η πρώτη κατείχε την κεντρική θέση στον πίνακα. Βέβαια αρκετά ήταν και εκείνα που κατάλαβαν ποιο πρόσωπο αντιπροσώπευε την Άνοιξη ,προσέχοντας τα χαρακτηριστικά που έδινε ο ζωγράφος. Είδαν το Ζέφυρο να κυνηγά τη νύμφη Χλωρίδα ,που βρίσκεται δίπλα στη θεά των λουλουδιών Φλώρα. Ο Μποτιτσέλι συμπεράναμε, προσωποποίησε την Άνοιξη .Όλοι οι ζωγράφοι παρουσιάζουν με πρόσωπο την Άνοιξη;
Η ερώτηση αυτή μας παρέπεμψε να γνωρίσουμε και άλλα ξακουστά έργα γνωστών ζωγράφων όπου άλλοι προσωποποιούν την εποχή και άλλοι την αποδίδουν με τοπία της φύσης. Ο Μποτιτσέλι, ο Αρτσιμπόλντο, ο Τσαρούχης την παρομοιάζουν με πρόσωπο , ενώ ο Βαν Γκογκ , ο Μονέ ,Φρεντερίκ Γουόλκερ, ο Μίλε, ζωγραφίζουν τις αλλαγές που παρατηρούν στη φύση.
![]() |
![]() Τσαρούχης |
![]() |
![]() |
Millais |
![]() Βαν Γκογκ |
![]() |
![]() Μονέ |
Προσπαθήσαμε να βρούμε λέξεις που αρχίζουν από τα φωνήματα Μ και Α. Στη συνέχεια παίξαμε ένα γλωσσικό παιχνίδι με στόχο την ανάπτυξη της φωνολογικής ενημερότητας και το σχηματισμό μορφημάτων με το νέο φώνημα του Μάρτη Μ. Το παιχνίδι προϋποθέτει τα περισσότερα παιδιά να γνωρίζουν τα φωνήεντα της ελληνικής αλφαβήτας.
|
|
|
|
|
![]() |
|
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
|
|
|
|
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
|
|
|