ΚΑΛΩΣΟΡΙΣΕΣ ΑΝΟΙΞΗ
Μάρτης
ΜΑΡΤΙΟΣ
Ροδίζ' η πρώτη του Μάρτη μέρα,
και στο παιδάκι της η μητέρα
Γελώντας πάει:
"Με μάρτη έρχομαι το λαιμό σου
Να στεφανώσω. Σαν άγγελός σου
Θα σε φυλάει.
"Από χρυσάφι, προτού να φέξει,
Με τι φροντίδα τον έχω πλέξει
Για σε, χρυσό μου!
Με κάθε χρώμα τον έχω ντύσει,
Ουράνιο τόξο, που θα στολίσει
Τον ουρανό μου.
Εικαστικά
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
|
|
![]() Έναστρη νύχτα του Βαν Γκογκ |
ΤΕΧΝΗ
![]() |
![]() |
Οι ήχοι που ακούγονται από τον πίνακα όπως διατυπώθηκαν από τα παιδιά.
Ακούγεται ο αέρας
Ένα όμορφο νανούρισμα
Τα λουλούδια που τα παίρνει ο αέρας.
Τραγούδια
Ο ήχος των φύλλων
Ο ήχος των ποδιών που χορεύουν πάνω στα λουλούδια.
Ο ήχος από τα φορέματα
Δεξιά βρίσκεται ο Ζέφυρος που κυνηγά τη νύμφη Χλωρίδα ενώ δίπλα τους η θεά των λουλουδιών ,η Φλώρα που συμβολίζει την Άνοιξη ραντίζει τη γη με λουλούδια. Φυσικά πάνω από τη Θεά Αθηνά και στο κέντρο του πίνακα ο μικρός φτερωτός έρωτας με δεμένα τα μάτια ( τυφλός είναι ο έρωτας) ετοιμάζει να ρίξει τα βέλη του. Τα παιδιά έμαθαν τι σημαίνει χλωρίδα και πανίδα με αφορμή τη νύμφη Χλωρίδα.
|
|
Αναπαραστήσαμε τον πίνακα.
Αντιστοιχίσαμε τα πρόσωπα του πίνακα με τα ονόματα τους.
Προσθέσαμε , αφαιρέσαμε τις ηρωίδες στον κήπο της Θεάς Αφροδίτης.
Λογοτεχνία -Ποίηση
Η λογοτεχνία και ειδικότερα η ποίηση είναι μία βασική μορφή επικοινωνίας , έκφρασης, ανάπτυξης του προφορικού λόγου ,αισθητικής απόλαυσης ,ανάπτυξης της φαντασίας ,αλλά και τέρψης και ευχαρίστησης για τα παιδιά. Τα νοητικά και ψυχικά χαρακτηριστικά της ηλικίας αυτής( ανιμισμός, συγκρητισμός , εγωκεντρισμός ) εναρμονίζονται πλήρως με το μεταφορικό λόγο της ποίησης. Γύρω στα πέντε δείχνουν σχεδόν το ίδιο ενδιαφέρον για το νόημα, αλλά και τον ήχο του ποιήματος. Το ποίημα καλύπτει την ανάγκη του παιδιού για κίνηση, ρυθμό ,ήχο.
Η Ποίηση και το παιδί προσχολικής ηλικίας
Οι μεγάλοι ακούνε τις λέξεις
αλλά δεν τις προσέχουν
οι μεγάλοι διαβάζουν τις λέξεις
αλλά δεν τις νοιώθουν.
Οι μεγάλοι αρθρώνουν τις λέξεις
αλλά δεν τις γεύονται...
Τα παιδιά παίζουν με τις λέξεις
τα παιδιά ακούνε τις λέξεις
τα παιδιά τις νοιώθουν τις λέξεις
τα παιδιά τις γεύονται τις λέξεις.
Νovak Boris (απόσπασμα)
΄Εχοντας λοιπόν υπόψη μας το θεωρητικό υπόβαθρο ,αρχίσαμε να γνωρίζουμε σημαντικούς Έλληνες λογοτέχνες, ποιητές από τους κλασικούς Κ.Καβάφη, Κ.Παλαμά, Δ.Σολωμό, Γ.Ρίτσο,Ο.Ελύτη ,Παπαδιαμάντη.
Σειρά είχε το έργο του Γιάννη Ρίτσου " όνειρο καλοκαιρινού μεσημεριού ", απόσπασμα του οποίου ακούσαμε στην τάξη.
.......
ΑΠΟΨΕ κοιμηθήκαμε στην ποδιά της Άνοιξης, ακουμπώντας το
κεφάλι στην καρδιά της.
Ακούγαμε στον ύπνο μας τις ανάσες των πουλιών και την καρδιά μας.
Το πρωί που ξυπνήσαμε, είδαμε τον ουρανό να περπατάει στην
κάμαρα μας σα γαλανό πουλί με χρυσά μάτια που τσίμπαγε τα ψίχουλα
των σκιών που ‘χαν μείνει από χτες βράδυ στο πάτωμα.
Μια στιγμή, να νιφτούμε, και φτάσαμε ......
Απόσπασμα από το «όνειρο καλοκαιρινού μεσημεριού»
Γιάννης Ρίτσος
Θα νιφτούνε και θα πάνε στον Όλυμπο.
Θα πάνε για δουλειά.
βόλτα
στην αυλή
βόλτα με το σκύλο
στον παιδότοπο
σε μια κυρία για μάθημα
στον κήπο
στο πάρκο
στο χωριό
βόλτα με τη μαμά και το ποδήλατο
![]() |
![]() |
|
|