O
Μάιος είναι ο τελευταίος μήνας της
Άνοιξης και στην
ουσία το μέσο της ανθοφόρας αυτής εποχής . Ο Μάιος, είναι πράγματι
«μήνας χαράς
και λατρείας της βλάστησης, με δοξασίες και έθιμα διαχρονικού χαρακτήρα»,
όπως το παραδοσιακό έθιμο με το πρωτομαγιάτικο στεφάνι το
οποίο στολίζει την πόρτα του σπιτιού μέχρι τις
24 Ιουνίου οπότε καίγεται στις φωτιές του
Αϊ-Γιάννη.
Όλοι οι
λαοί, την
Πρωτομαγιά γιορτάζουν
την ανθοφορία της Φύσης και την απαρχή των «καλών καιρών».
Οι λαϊκές
παροιμίες, όπως:
«Μάη μου, Μάη δροσερέ κι Απρίλη λουλουδάτε»
και
«ο Μάης έχει τ’ όνομα κι ο Απρίλης τα λουλούδια»
μας οδηγούν σε άλλα συμπεράσματα . Εμείς όμως συνεχίζουμε να αποδίδουμε τη χαρά
της βλάστησης και τα λουλούδια στο Μάη.
- Αναφέραμε τις γιορτές που μας
φέρνει ο Μάης όπως , την Πρωτομαγιά η οποία φέτος στην Ελλάδα γιορτάστηκε
ετεροχρονικά και ιδιόμορφα, τη γιορτή της μητέρας και τη γιορτή Κωνσταντίνου
και Ελένης. Επικεντρωθήκαμε στη γιορτή των λουλουδιών αγαπημένο θέμα των
παιδιών και των μεγάλων θα έλεγα.
- Διακρίναμε τα λουλούδια σε δύο
κατηγορίες ,τα αγριολούλουδα και τα λουλούδια κήπου. Την πρώτη κατηγορία την
προσεγγίσαμε στα πλαίσια του περιβαλλοντικού προγράμματος μας ,γι αυτό
επικεντρωθήκαμε στη δεύτερη. Ανιχνεύσαμε
την πρότερη γνώση των παιδιών και
την
καταγράψαμε. Επιλέχθηκαν έξι λουλούδια από την ολομέλεια των νηπίων με τα
οποία οργανώσαμε δραστηριότητες για να υλοποιήσουμε τους
διδακτικούς στόχους μας,
οι οποίοι είναι:
- α) Να παρατηρήσουν τα
λουλούδια κήπου , να τα ονομάσουν και να διακρίνουν
τα χαρακτηριστικά τους.
β) Να αναγνωρίσουν τα ονόματα των λουλουδιών και να τα αντιστοιχίσουν με τις
εικόνες τους.
γ) Να απαριθμήσουν λουλούδια και να αντιστοιχίσουν τη ποσότητα τους με τα
σύμβολα των αριθμών.
δ) Να πειραματιστούν με διάφορα υλικά , τέμπερες, εφημερίδες, χαρτί γκοφρέ και
τεχνικές .
ε) Να αναπτύξουν τον προφορικό λόγο απομνημονεύοντας μικρά ποιήματα και αινίγματα σχετικά με τα λουλούδια.
Δραστηριότητες γλώσσας
- Δημιουργήσαμε ένα πίνακα αναφοράς
με λουλούδια κήπου που επιλέξαμε , με κριτήρια το χρώμα, το σχήμα , το
άρωμα , το μέγεθος. Τα μέρη του φυτού, λουλουδιού καθώς και τι χρειάζεται
για να μεγαλώσουν και να αναπαραχθούν ,τα επαναλάβαμε γιατί όπως
προανέφερα ασχοληθήκαμε εκτενέστερα στο περιβαλλοντικό πρόγραμμά μας.
Τα λουλούδια που επιλέξαμε είναι:
τριαντάφυλλο, γαρύφαλλο, πανσές, τουλίπα, γαρδένια, ορτανσία. Τρία λουλούδια
που έχουν άρωμα και τρία που δεν έχουν .Όλα διαφέρουν στην μορφή
, έχουν
λίγα εξωτερικά κοινά στοιχεία .Βασιλιάς των λουλουδιών αρχικά
ψηφίστηκε το
τριαντάφυλλο ενώ μετά την προσέγγιση του θέματος ανακηρύχθηκε η γαρδένια για
το άνθος και το
διακριτικό άρωμά της.
- Αντιστοιχίσαμε τα ονόματα των
λουλουδιών με τις εικόνες
τους. Κάρτες
εδώ Υποστηρικτικό
υλικό
εδώ
- Μάθαμε να διαχωρίζουμε μορφήματα
όπως ΜΑ και ΠΑ από
τη μαργαρίτα και τον πανσέ
πώς!!! Τα παιδιά θέλησαν να οργανώσουν μια γιορτή
έκπληξη για τον μπαμπά μια και πριν λίγες μέρες γιόρτασε η μαμά. Μια
φανταστική γιορτή στο φανταστικό κήπο του νηπιαγωγείου. Τα πράγματα που
έπρεπε να ετοιμάσουμε άρχιζαν από τα μορφήματα ΠΑ και ΜΑ.
- Οι οργανωτές -παιδιά για να
μοιράσουν τις εργασίες του πάρτι έπαιξαν ένα παιχνίδι: Απλώσαμε πάνω στο
τραπεζάκι μας οχτώ κάρτες με εικόνες
που αρχίζουν από πα και
μα. Τα παιδιά επέλεξαν πρώτα ένα μόρφημα και μετά διάλεξαν μία λέξη
που αρχίζει από αυτό π.χ από το ΠΑ -παπαρούνα-πανσές- παγωτό , ΜΑ-
μανόλια , μακαρόνια... Με βάση τις κάρτες που πέτυχαν ανέλαβαν και τις
εργασίες. Κάρτες
εδώ
- Έτσι όσοι διάλεξαν παπαρούνες,
πανσές και μανόλιες ετοίμασαν τα λουλούδια που θα στόλιζαν τα τραπέζια
στο πάρτι. Όσοι πήραν παγωτό, μακαρόνια ετοίμασαν το μενού μας , όσοι πήραν
το μαρκαδόρο έγραψαν το καλωσόρισμα του μπαμπά και όσοι το παγώνι ανέλαβαν
να το φροντίζουν και να το προσέχουν να μην κάνει ζημιές στον κήπο. Φυσικά
όλα αυτά υλοποιήθηκαν με μουσική , κινήσεις και πολύ!!! φαντασία εκτός από
το στολισμό των τραπεζιών και κατασκευή των λουλουδιών που θα δείτε
παρακάτω. Υποστηρικτικό υλικό
εδώ
- Συνθέσαμε τη λέξη ΡΟΔΟ και
γελάσαμε διαβάζοντας τις λέξεις που προέκυψαν βάζοντας σε διαφορετική σειρά
τα φωνήματα .Καταλάβαμε πόσο σημαντική είναι η σειρά με την οποία γράφουμε
και προφέρουμε τα γράμματα σε μία λέξη. Οι
κάρτες
εδώ.
- Διαβάσαμε το παραμύθι η
"Τουλιπίτσα" της συγγραφέα Ζωρζ Σαρή και το ποίημα "
Η τριανταφυλλιά " της
Ντίνας Χατζηνικολάου ,τα οποία δραματοποιήσαμε και ζωγραφίσαμε.
Το ποίημα το συνεχίσαμε με δικούς μας στίχους...
Δραστηριότητες μαθηματικών
- Τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι ρόλων
,εξασκήθηκαν σε αριθμητικές πράξεις. Χωρίστηκαν σε δύο ομάδες .Η πρώτη
των ανθοπώληδων και η δεύτερη οι πελάτες. Αρχικά οι ανθοπώληδες πουλούσαν
λουλούδια- μαρκαδόρους
,ενώ αργότερα χάρτινα λουλούδια τα οποία δημιούργησε
μια ομάδα παιδιών. Ορίσαμε το κόστος των λουλουδιών 3 ευρώ. Οι ανθοπώληδες
είχαν ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό. Πουλούσαν λουλούδια που είχαν το ίδιο
χρώμα. Έτσι τα λουλούδια που είχαμε ετοιμάσει για το πάρτι ( που αναφέραμε
παραπάνω στις δραστηριότητες γλώσσας), χωρίστηκαν σε ομάδες με ένα κριτήριο
το χρώμα. Οι πελάτες πηγαίνουν στον ανθοπώλη που προτιμούν, τραβούν
τυχαία μία αριθμητική κάρτα από το ανθοπωλείο και με βάση τον αριθμό ,
αγοράζουν τόσα λουλούδια. Στη συνέχεια τα φυτεύουν σε παρτέρια ή
γλάστρες -ποτηράκια και γράφουν σ' ένα χαρτάκι πόσα λουλούδια φύτεψαν. Στο
τέλος μετράνε πόσα λουλούδια συνολικά φύτεψαν σε κάθε γλαστράκι.
 |
 |
- Τα νήπια καλούνται να βρουν λύσεις στα προβλήματα που
προκύπτουν από την πώληση των λουλουδιών. Ένα ανθοπωλείο έχει μείνει με δύο
λουλούδια και ο πελάτης χρειάζεται 7, πόσα λουλούδια καλείται να αγοράσει
από το φυτώριο ο ανθοπώλης για να τα πουλήσει στον πελάτη του; και κάπως
έτσι έχουν προβλήματα όλοι ανθοπώληδες τα οποία καλούμαστε να λύσουμε.
Στο τέλος οι καταστηματάρχες μετρούν τις εισπράξεις τους. Τα μωβ λουλούδια
ξεπούλησαν δύο φορές και ο καταστηματάρχης του κατέθεσε πολλά χρήματα στην
τράπεζα.
Δραστηριότητες
έκφρασης και δημιουργίας
- Τα παιδιά στις ελεύθερες δραστηριότητες εργάστηκαν
σε ομάδες και ατομικά για να συνθέσουν πίνακες ζωγραφικής με
θέμα τα λουλούδια του κήπου. Με εφημερίδες και γκοφρέ χαρτί έμαθαν να
δημιουργούν λουλούδια .Ζωγράφισαν στον Η/Υ με το πρόγραμμα
Tux Paint πίνακες με λουλούδια .
ΠΙΣΩ