- Πάσχα,
η μεγαλύτερη γιορτή της Χριστιανοσύνης και
του Ιουδαϊσμού. Για τους Ιουδαίους συμβολίζει την έξοδο από την Αίγυπτο και
τη δουλεία, ενώ για τους Χριστιανούς
συμβολίζει τα Πάθη , την Ανάσταση του Ιησού
Χριστού και την απελευθέρωση από την αμαρτία και το θάνατο.
- Η βιωματική προσέγγιση δίνει μεγάλη αξία στο ρόλο που
παίζει η προϋπάρχουσα γνώση και εμπειρία στη διαδικασία
της μάθησης. Γι '
αυτό ανιχνεύσαμε πρώτα τις γνώσεις των παιδιών αναφορικά με το Πάσχα και στη
συνέχεια σχεδιάστηκαν οι δραστηριότητες με βάση τους στόχους που τέθηκαν.
- Τι σημαίνει Πάσχα για τα παιδιά:
- Τσουγκρίζουμε αυγά
- Ανάβουμε λαμπάδες
- Βάφουμε αυγά
- Πάμε εκκλησία
- Στολίζουμε το σπίτι με πασχαλινά διακοσμητικά
- Τρώμε αρνί στη σούβλα
- Αγοράζουμε σοκολατένιο αυγό
- Πλάθουμε τσουρέκια.
- Τα παιδιά έμαθαν για την ιστορία του Πάσχα
,αρχίζοντας από το Σάββατο του Λαζάρου , την
ανάστασή του και τραγούδησαν τα
παραδοσιακά κάλαντα που τραγουδούσαν μόνο τα κορίτσια, οι " Λαζαρίνες". Με
ανθοστόλιστα καλάθια τριγυρνούσαν από σπίτι σε σπίτι ,λέγοντας τα κάλαντα
ενώ οι νοικοκύρηδες τους πρόσφεραν φρούτα , γλυκά ή χρήματα.
Ήρθε ο Λάζαρος ,ήρθαν τα Βάγια
ήρθε η Κυριακή που τρων τα ψάρια.
Σήκω Λάζαρε και μην κοιμάσαι
ήρθε η μάνα σου από την πόλη
σου' φέρε χαρτί και κομπολόι.
Γράψε Θόδωρε και συ Δημήτρη
γράψε Λεμονιά και Κυπαρίσσι .
Το κοφνάκι μου θέλει αυγά
και η τσεπούλα μου θέλει
λεφτά.
- Τα γεγονότα της Μ. Εβδομάδας παρουσιάστηκαν στα
παιδιά μέσα από
εικόνες και βιβλία.
Παρατήρησαν πίνακες
με θέμα την εβδομάδα του Πάσχα ,του διάσημου Έλληνα ζωγράφου Δομήνικου
Θεοτοκόπουλου
- Ελ Γκρέκο ,τον οποίο
ήδη είχαν γνωρίσει τα παιδιά τα
Χριστούγεννα .
- Τα νήπια τοποθέτησαν πίνακες ζωγραφικής του Ελ Γκρέκο σε χρονική σειρά ,διηγούμενα τα γεγονότα που συμβολίζει
η Μ. Εβδομάδα σύμφωνα με την Ορθόδοξη
Εκκλησία
. Κάρτες εδώ
- Παίξαμε με το φώνημα Π που πήραμε από το ΠΑΣΧΑ και τα
μορφήματα ΠΑ και ΠΙ. Δόθηκαν αρχικά κάρτες στα παιδιά με λέξεις
που αρχίζουν από ΠΑ και ΠΙ και στη συνέχεια καλέστηκαν να τις διαχωρίσουν σε
δύο ομάδες. Την ομάδα του
πα και την ομάδα του
πι. Μέτρησαν τις κάρτες της
κάθε ομάδας , τις σύγκριναν και διατύπωσαν τα συμπεράσματα τους.
- Τα παιδιά ένωσαν τα δύο
μορφήματα πα και
πι με την
κατάλληλη σειρά για να συνθέσουν τη λέξη παπί , αλλά και πέντε φωνήματα για
να σχηματίσουν τη λέξη Πάσχα.
Πώς βάψαμε τα αυγά μας;
- Την Πέμπτη σε αντιδιαστολή με τη Μ. Πέμπτη
βάψαμε με δικούς μας τρόπους κόκκινα αυγά
,όπως ορίζει το έθιμο του Πάσχα
και αναφέραμε το συμβολισμό
τους.
- Με κηρομπογιές τα παιδιά ζωγράφισαν διάφορα σχέδια
πάνω στα βρασμένα αυγά που έφεραν στο νηπιαγωγείο και στη συνέχεια τα έβαψαν
με
κόκκινη μπογιά.
- Επίσης αδειάσαμε αυγά , στάξαμε επάνω τους
σταγόνες λιωμένου κεριού και κατόπιν τα βάψαμε .Το αποτέλεσμα εντυπωσίασε τα
παιδιά και το χάρηκαν πολύ. Τα αυγά αυτά έγιναν κρεμαστά διακοσμητικά για το
σπίτι μας.
Αυγουλωτά Πειράματα
- Η βαφή των κόκκινων αυγών αποτέλεσε
την αφορμή για να πειραματιστούν τα παιδιά με τις ιδιότητες των αντικειμένων
, να κάνουν υποθέσεις , προβλέψεις για τα χαρακτηριστικά τους και να
οδηγηθούν αβίαστα στα εξής συμπεράσματα:
- Το ξύδι διαλύεται στο νερό ( δεν
αλλάζει μορφή παραμένει υγρό)
- Η κόκκινη βαφή σε μορφή σκόνης
διαλύεται στο νερό και αλλάζει μορφή.( γίνεται υγρή)
- Το νερό είναι άχρωμο ,διαφανές αλλά
χρωματίζεται από άλλα υγρά ή στερεά ( κόκκινη βαφή σε μορφή σκόνης).
- Το βρασμένο αυγό είναι πιο βαρύ από
το άβραστο και βαρύτερο από το άδειο.
- Το βαρύ -βρασμένο αυγό βυθίζεται
στο νερό ,ενώ το άδειο επιπλέει.
- Ο αέρας που κυκλοφορεί στο άδειο
αυγό το εμποδίζει να βυθιστεί.
- Το κερί είναι ένα υλικό που όταν
θερμαίνεται λιώνει και όταν ψύχεται στερεοποιείται.
- Όταν το κερί βρίσκεται σε
στερεά μορφή δε χρωματίζεται αν το τοποθετήσεις μέσα στη βαφή, παραμένει το
ίδιο, είναι αδιάβροχο.
- Η διακόσμηση των αυγών με
κηρομπογιές παραμένει αναλλοίωτη μέσα στη κόκκινη βαφή γιατί τα χρώματα αυτά
περιέχουν κερί .
- Ιδιότητες του ξυδιού (υγρή μορφή)
και της βαφής (στερεή μορφή) σε σχέση με το νερό.
- Ιδιότητες του αυγού (ενός
αντικειμένου) σε σχέση με το βάρος του.
- Ιδιότητες κεριού σε σχέση με τη
θερμότητα και το νερό.
Έκφραση και Δημιουργία - Λογοτεχνία
- Διαβάσαμε και δραματοποιήσαμε το
παραμύθι "τα παιχνίδια". Πρώτα τα παιδιά επέλεξαν τον τρόπο που θα
χρωμάτιζαν τα πασχαλινά αυγά (με τέμπερες ή μαρκαδόρους) και στη
συνέχεια τα κρύψαμε σε διάφορα σημεία της τάξης .Μετά καλέστηκαν να ψάξουν
και να βρουν όσα περισσότερα πασχαλινά αυγά μπορούσαν. Το παιχνίδι είναι
βασισμένο στο γερμανικό έθιμο '" Το κυνήγι του χαμένου αυγού" όπου ο λαγός
φέρνει τα κόκκινα αυγά και τα κρύβει στον κήπο του σπιτιού
για να τα βρουν τα παιδιά την ημέρα του Πάσχα. Νικητής είναι εκείνος που θα
βρει τα περισσότερα αυγά.

Τα παιχνίδια -παιδιά ψάχνουν στον
κήπο να βρουν τα πασχαλινά αυγά
|
 |
-
Τραγουδήσαμε ΄' 'Ηρθε η Πασχαλιά" της Καψάσκη.
- Αναδιήγηση πασχαλινών
παραμυθιών από τα παιδιά και απονομή βραβείου αφήγησης.
- Παρατηρήσαμε πίνακες ζωγραφικής με
θέμα το πασχαλινό τραπέζι και επιλέξαμε τη ζωγραφική του Θεόφιλου που είναι
πιο κοντά στα παιδιά. Εκφραστήκαμε ζωγραφίζοντας με τέμπερες
πασχαλινούς πίνακες .